Artykuł promocyjny Opublikowany przez: Redakcja Familie Redakcja
Zgodnie z danymi zaprezentowanymi w raporcie „E-commerce w liczbach” (E-commerce Trends & Expo 2014), aż 1/5 polskich internautów odwiedza serwisy zakupowe. Największą popularnością cieszą się witryny aukcyjne oraz e-sklepy (odpowiednio 56 i 57 proc.) Poszukując interesujących produktów i usług, klienci korzystają z możliwości porównania cen. Okazuje się, że wygrana w licytacji może oznaczać zakup po cenie stanowiącej jedynie niewielki procent wartości rynkowej konkretnego przedmiotu. Takie aukcje odbywają się na tzw. alternatywnych serwisach aukcyjnych, które budują segment rynku określany jako „entertainment shopping”.
Miliony Polaków licytują
Jak czytamy w najnowszym raporcie Megapanel PBI/Gemius poświęconym zakupom online w Polsce, już 55 proc. Polaków odwiedza strony umożliwiające nabywanie produktów w Internecie. Wyniki badania wskazują, że 12,9 miliona polskich internautów kupuje w e-sklepach, a 12,8 miliona wybiera serwisy aukcyjne, zarówno oparte na formule tradycyjnej licytacji, jak i bezpośrednich zakupów. Analitycy wskazują, że największą motywacją do kupowania online jest przede wszystkim całodobowa dostępność sklepów (88 proc.), nabycie produktu bez konieczności wychodzenia z domu (83 proc.), łatwość porównaniu ofert (77 proc.) oraz cena (76 proc.).
Zdaniem autorów najnowszego raportu Mindshare „Zakupy w Internecie” online kupujemy średnio raz w miesiącu lub rzadziej, najczęściej korzystając z portali aukcyjnych (aż 92 proc.). Najmniejszą popularnością wśród platform zakupowych okazały się te oferujące zakupy grupowe. Korzystanie z nich potwierdziło 35 proc. ankietowanych. Najpopularniejszymi kategoriami zamawianych produktów są te o wyższej wartości ze względu na bardzo atrakcyjne ceny względem tych, które znajdziemy w sklepach tradycyjnych. Dlatego najczęściej poszukujemy odzieży, obuwia, zabawek i artykułów dla dzieci, kosmetyków oraz elektroniki.
Dlaczego uwielbiamy e-aukcje?
Ponieważ mają wiele zalet w porównaniu do zakupów w tradycyjnych e-sklepach. Dzięki przeniesieniu mechanizmu do środowiska wirtualnego, oferty sprzedaży oraz zakupu można składać praktycznie w dowolnym momencie procesu aukcji. Aukcje internetowe cenimy również za brak ograniczeń geograficznych oraz pomocne narzędzia, które są zintegrowane z systemami aukcyjnymi. To możliwość wykonania płatności online, wybór sposobu dostawy towaru czy ubezpieczenie transakcji.
Współczesne platformy aukcyjne, od najbardziej znanych, po alternatywne zdobywające coraz liczniejsze grono użytkowników, zapewniają ich uczestnikom możliwość wygodnego licytowania i wystawiania przedmiotów. Z perspektywy sprzedawcy istotna jest możliwość ustalenia interesującego go okresu, na jaki przedmiot wystawiony jest na sprzedaż lub minimalnej ceny, jaką musi osiągnąć, aby doszło do transakcji. Potencjalni nabywcy cenią natomiast łatwość w wyszukaniu, porównaniu przedmiotów dostępnych na platformie, a wreszcie jasne i przejrzyste reguły licytowania. Nie bez znaczenia pozostaje również cena zakupu. Na serwisach aukcyjnych z prawdziwego zdarzenia można wylicytować przedmiot nawet za 5 proc. jego nominalnej, rynkowej wartości.
Przyjemne z pożytecznym
Jednak do serwisów aukcyjnych, na których przedmioty faktycznie są licytowane, użytkowników przyciąga coś więcej, niż korzyść finansowa. Portale te stanowią bowiem kuszący kompromis pomiędzy tradycyjnymi zakupami online a portalami o charakterze hazardowym. Dlatego, niezależnie od preferencji zakupowych, badania pokazują, że większość internautów chociaż raz wzięła udział w licytacji internetowej markowych perfum, odzieży lub sprzętu RTV.
Licytacje często rozpoczynają się bowiem od minimalnych stawek, ale nie zawsze. Tak jest w przypadku serwisu za10groszy.pl. Dzięki takim aukcjom wiele przedmiotów można wylicytować znacznie poniżej ich wartości, a oszczędność sięga kilkudziesięciu procent. Dodatkowo użytkownicy zwracają uwagę na jeszcze jeden aspekt – to emocje towarzyszące licytacji aż do momentu jej zakończenia.
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.